středa 10. dubna 2013

Parfume.


Když si v dnešní době chcete vybrat vůni, která by Vás vystihovala, a aby si každý pamatoval jak voníte, není vůbec lehké. Není sezóny, kdy by se neobjevil nějaký parfém, který je všem nabízen jako ten nejlepší, který vám rozhodně nesmí chybět. Ale ne všechno, co je prezentováno jako parfém, je parfém. Víte opravdu co je parfém? :-)

Parfém je obecné označení směsi esenciálních olejů a dalších aromatických látek. Má za úkol vydávat nějakou specifickou a příjemnou vůni. Jeho užitím lze u lidí vyvolávat různé pocity a touhy či podtrhnout charakter nositele.Parfémy se rozlišují podle procentuálního zastoupení parfémové kompozice (jednoduše řečeno podle intenzity vůně). Zbytek směsi zastupuje koncentrovaný líh.
  • Parfém je vůbec nejintenzivnější vůně, která je na trhu k dispozici. Podíl vonných látek je 15-40 %.
  • EDP neboli Eau de Parfum, česky též parfémová voda (toaletní parfém). Podíl vonných látek je 12-15 %.
  • EDT neboli Eau de Toilette, česky též toaletní voda. Podíl vonných látek je 6-12%.
  • EDC neboli Eau de Cologne, česky též kolínská voda, německy Koelnisch Wasser. Podíl vonných látek je 4-6%; ochranná známka: Koelnisch Wasser.
  • EDS neboli Eau de Solide / Sport, anglicky též splash perfume. Podíl vonných látek je ~1%; ochranná známka: EdS.
Exkluzivita parfémů
Značky parfémů často nesou jména proslulých osobností, jak z historie (Mario Prada, Christian Dior), tak i ze současnosti (Britney Spears, David Beckham).
Parfémy je možno  podle jejich exkluzivity rozdělit na:
  • ryze exkluzivní
Jsou to tzv. tiché vůně, které vyrábějí většinou malé firmy v omezeném množství; téměř nepodléhají diktátu trhu. Jako například Zámecká parfumerie.
  • exkluzivní
Vyrábějí je slavné návrhářské domy jako Chanel, Gucci, Armani a další.
  • méně exkluzivní
Podílejí se na nich většinou známé osobnosti. Jedná se často o toaletní vody, kterým propůjčily svá jména např. Celine Dion, Naomi Campbell a jiné slavné ženy, nebo které vyrábějí firmy jako Avon či Oriflame, ale též Adidas, Nike a další pod svými firemními názvy.
Rozdíl v exkluzivitě se projevuje především v ceně a místě prodeje. Zatímco ceny ryze exkluzivních parfémů se pohybují v tisících korun a prodávají se především v parfumeriích, ceny některých exkluzivních a velké většiny méně exkluzivních parfémů nepřekračují tisíc korun a k dostání jsou i v drogeriích a supermarketech.
Chanel No.5

Chanel N° 5 je považován za nejslavnější parfém světa. Byl uveden na trh v roce 1921 francouzskou módní návrhářkou Gabrielle "Coco" Chanel. Parfém tvoří kompozice více než 80 složek, z nichž hlavní jsou jasmín, růže, kosatec, ylang ylang, vanilka, ambra a santalový olej.
Parfém byl poprvé veřejnosti představen na vánoce roku 1921 ; prvních 100 flakonů se Coco rozhodla dát svým nejlepším zákazníkům jako sváteční dárek. Za skutečný počátek prodeje se proto považuje polovina roku 1922, kdy byl parfém prodáván jen v obchodech Chanel vybraným zákazníkům. Získal si obrovskou oblibu a věhlas a dodnes náleží k nejznámějším a nejprodávanějším luxusním parfémům na světě.
„Co si oblékám na spaní? Chanel No.5.“
Marylin Monroe
zdroj: wikipedia

Žádné komentáře:

Okomentovat

Pište prosím slušně, vulgární a nevhodné komentáře smažu. Děkuji. :-)